BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday 26 June 2011

[Hebat] Ya Tuhan,budak berusia 3 tahun jaga ayahnya yang lumpuh


Besar sungguh cubaan bagi lelaki ini, setelah dirinya lumpuh kerana kemalangan , isteri pergi begitu saja meninggalkannya entah kemana. Namun dia masih memiliki mutiara tak ternilai iaitu kurnia dari tuhan iaitu seorang anak berusia 3 tahun yang dengan taat mendampingi dan merawatnya, sungguh sebuah kisah tak ternilai dari seorang anak seusianya.

Bersiap-siap mengambil air untuk mandi  ayahnya

Membawa air untuk membersihkan badan....

Mengambil tualak untuk keringkan tubuh  ayahnya setelah mandi

Seorang kanak-kanak perempuan yang baru berusia tiga tahun menjadi tumpuan hidup si ayah setelah dia mengalami kemalangann dan tak boleh lagi berjalan. Kanak-kanak bernama Dong Xinyi merawat si ayah, Dong Jian (26) dan juga membersihkan kotorannya.

Persiapan dapur elektrik untuk masak makanan

Memasak makanan buat  ayah yang disayangi

Xinyi lahir di sebuah keluarga petani di Kota Huanghia di DaerahShandong, China, tahun 2007. Beberapa bulan kemudian, ibunya meninggalkan rumah dan membawa Xinyi setelah Dong Jian mengalami lumpuh akibat kemalangan. Namun, awal tahun ini,  ibunya mengirimkan Xinyi kembali kepada si ayah. Tidak diketahui mengapa dia melakukan hal itu. Sejak saat itu Dia kemudian merawat sang ayah.

“Dia segalanya bagi saya. Setelah kemalangan, isteri meninggalkan saya. Ayah dan ibu tiri saya bahkan tidak peduli. Saya  pernah berpikir untuk bunuh diri,” katanya. “Namun, kini Xinyi adalah di sini dan saya sangat kagum pada dirinya,” katanya. Tidak jelas, bagaimana sang ayah dan anak perempuannya memperolehi wang untuk menampung hidup.

0 comments: