BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday 26 May 2011

KISAH SEDIH PALESTIN
Lihatlah laporan di media-media dan bacalah dengan penuh minat selain dari membaca kisah-kisah perkahwinan dan perceraian artis yang tidak memberi manfaat.Di kala pemimpin negara Arab dan pemimpin Muslim lainnya di seluruh sedang menikmati juadah yang paling mewah di muka bumi, penduduk Palestin di Semenanjung Gaza yang kelaparan akibat kepungan kejam pihak berkuasa Israel, semakin terdesak sehingga terpaksa memakan rumput untuk meneruskan hidup.
“Apa yang kami mampu lakukan ialah makan rumput. Hanya ini pilihan yang ada bagi memastikan kami sekeluarga dapat hidup,” kata Amra Abu, ibu lapan anak kepada akhbar Britain, The Times, sambil menuding ke arah rumput hijau yang tumbuh liar di tepi jalan raya Gaza. Setiap pagi, beliau dan anak perempuannya, Rabab, 12, mengutip rumput di sepanjang jalan raya yang didakwanya selamat dimakan.  Amra, 23, turut mengemis bagi mendapatkan wang untuk membeli bahan api.  “Saya sudah lupa bilakah kali terakhir dapat makan buah-buahan,” kata Rabab yang memakai pakaian lusuh dan seluar jeans koyak.
Penderitaan Amra antara kisah sedih yang terus menyelubungi Semenanjung Gaza selepas Israel menutup semua pintu masuk ke Gaza yang menempatkan kira-kira 1.6 juta penduduk.  [Sumber: Berita Harian 17/12/2008]
Rasulullah saw bersabda,
“Tidaklah beriman dengan ku orang-orang yang tidur dengan perut kenyang sedangkan dia mengetahui jirannya sedang kelaparan” .
[HR Bukhari dan al-Hakim]. jabalia-nov24-2
Malam ini ramai di antara kita yang akan menyambut tahun baru 2009.
Kegembiraan menanti detik 12 malam akan disambut dengan sorakan dan percikan bunga api di udara. Disusuli pula dengan hiburan dan konsert-konsert ambang 2009. Persoalannya, wajarkah kita bergembira, berseronok sedangkan nasib saudara-saudara kita di sana di ambang maut?
PENUTUP
Bilakah akan datangnya pertolongan Allah? Saya rasa elok direnungkan  sabda nabi saw yang bermaksud:
“Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah orang-umat Islam berperang dengan orang-orang Yahudi (di sebuah tempat). Orang-umat Islam akan membunuh mereka beramai-ramai sehinggakan apabila mereka bersembunyi di sebalik batu dan pokok, tiba-tiba pokok-pokok dan batu-batu itu bersuara menjerit memanggil umat Islam agar membunuh orang-orang Yahudi itu, kecuali pokok ‘Gharqad’, kerana ia adalah pokok Yahudi”. [ Hadith sahih Bukhari]

Janji Nabi pastinya benar. Peristiwa ini akan berlaku bagi menamatkan siri pengkhianatan Yahudi terhadap Islam dan manusia secara keseluruhannya. Saya kira cukup pengamatan dan analisis pendek saya mengenai masalah Palestin. Saya pasti ramai lagi di luar sana yang telah mengupas isu ini dengan mendalam dari sudut sejarah,politik,kemanusiaan dan lain. Saya cuma mengutip fakta dan melihat dari perspektif untuk mewujudkan sensitiviti umat Islam yang beriman ke atas penindasan umat Islam lain. Supaya, dari rasa hati dan kasihan belas ini akan melahirkan natijah yang lebih baik ke atas pembentukan akhlak dan syahsiah muslim.

kredit: http://abuwafi98.wordpress.com/

0 comments: